Specialisté na reality a právo

První rok realitní makléřkou aneb můj pohled na svět realit

10. 10. 2020, Zpět na aktuality

Do světa realit jsem vstoupila s myšlenkou posouvat standardy kvality realitního servisu. Jak vidím realitní byznys a jeho budoucnost po téměř roce v oboru? Jaký vliv na prodej nemovitostí budou mít nové technologie a bez jakých dovedností a vlastností se dobří realitní makléři neobejdou?

Stav realitního byznysu v Čechách

Téměř před rokem jsem opustila svět bankovnictví a rozhodla se jít za svým koníčkem, kterým jsou reality. Reakce okolí byly různé a některé rozporuplné: „Ty se chceš opravdu stát součástí této realitní party?“ Ano, souhlasím. Pověst realitních makléřů není nejlepší. Často u kolegů slyším: „Jdu nabírat nemovitost.“ Přitom by mělo jít především o setkání s novým klientem a o budování vztahu s ním, protože klient do rukou realitního makléře svěřuje nejen svůj majetek, ale také důvěru.

Realitní obor se naštěstí stále vyvíjí a kultivuje. Každým dnem si při setkáních s klienty, a také díky vzdělávání, uvědomuji, co je a bude v mé práci nejdůležitější. Za každou nemovitostí stojí člověk se svými potřebami a představami. U mě je vždy na prvním místě.

Následovat nové trendy a technologie nestačí

V současném realitním byznysu se k prezentaci a podpoře prodeje stále častěji využívají moderní technologie i sociální sítě. Na druhou stranu také sleduji, že se z naší práce vytrácí lidský prvek a vytváření vztahů.

Nástroje jako homestaging, 3D scan, fotostaging a videoprohlídky nebo sociální sítě určitě znáte. Používám je také (http://klaudiakocmanova.cz) a fungují skvěle. Jsou však pouze jedním z dílků práce realitního makléře. Potřeba osobního přístupu se nemění. Vztah, důvěru a jistotu žádné technologie nenahradí. A co teprve schopnost jednat se zájemci, naslouchat jim, řešit problémové situace a nacházet řešení.

Budoucnost přeje připraveným a měkkým dovednostem

Seznam dovedností, které vydalo Světové ekonomické fórum, mé úvahy potvrzuje. V roce 2020 bude výčet nejžádanějších dovedností na trhu práce vypadat takto:

  • Schopnost řešit komplexní problémy
  • Kritické myšlení
  • Kreativita
  • Schopnost řídit tým
  • Schopnost komunikace
  • Emocionální inteligence
  • Schopnost analyzovat situaci a udělat nejvýhodnější rozhodnutí
  • Orientace na klienta
  • Schopnost vyjednávání
  • Schopnost se rychle učit novému

Co mají body seznamu společného? Všechny se týkají měkkých dovedností, které se nelze naučit během jednoho školení, vycházejí ze zkušenosti a každodenní práce s lidmi. Měkké dovednosti jsou podstatou úspěšného fungování v každém oboru a učení se jim je celoživotní cesta, která nikdy nekončí.

Jaké znalosti a dovednosti jsou nezbytné u realitního makléře?

Měkké dovednosti jsou podstatným základem, který doplňují nezbytné odborné znalosti. Dobrý realitní makléř by měl mít široký záběr – stavební minimum, právní minimum, finanční minimum, obchodní dovednosti, měl by mít všeobecný přehled o realitním trhu a ekonomice. Důležitá je také orientace v základech psychologie a etikety, znalost umění prezentace, schopnost jednat s lidmi a naslouchat. Realitnímu makléři by také neměla chybět dávka empatie a asertivity, znalost typologii lidí a v neposlední řadě dostatek sebedisciplíny a schopnosti zorganizovat si efektivně vlastní práci.

Kvalita a pověst realitního byznysu závisí na lidech

Vracím se ke zmíněné špatné pověsti realitních makléřů a kultivaci realitního byznysu. Pokud pro mě jako realitního makléře nebude prioritou vztah k zákazníkovi, lidská slušnost a férové jednání, pokud nebudu budovat svou značku i mimo web a sociální sítě, potom mi nepomohou žádné moderní nástroje. K čemu bude klientovi skvělá prezentace jeho nemovitosti, když nebudu umět jednat se zájemci, budovat důvěru a dotáhnout obchod do konce? Když nebudu mít odborné vzdělání a všeobecný přehled, díky kterému se vyhnu chybám a ztrátám při prodeji? Když nedokážu udržet emoce na uzdě a nedodržím, co jsem slíbila?

Realitní byznys není jen o nemovitostech. Stále je a byl především o lidech a pro lidi. Využívání moderních technologií je určitě přínosné, ale samo o sobě nestačí. Ve středu veškerého dění stojíte vy, lidé, klienti, vaše přání a požadavky. Realitní byznys je především o vztazích. Být dobrým obchodníkem nestačí.

Jak vnímáte realitní obor vy? Jaké jsou vaše zkušenosti s realitními makléři?

Klaudia Rojčík Kocmanová

Klaudia Rojčík Kocmanová

Zvyšuji standardy kvality realitní služby. Zajištění celého procesu prodeje či koupě vaší nemovitosti, pro mě není rutinou. Každá zakázka je jiná, má svoje specifika a každý klient si zaslouží individuální péči. Realitní servis lidsky a profesionálně je moje realita v realitách.  

Více o autorovi článku